صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۵۳۵۷۰

 طریق‌القدس نتیجه هماهنگی‌ها

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی/ گروه تاریخ
در نیمه دوم سال 1360 رزمندگان عملیات بزرگی در دستور کار داشتند؛ از طرفی آمریکایی‌ها نیز در حال برگزاری رزمایشی موسوم به «ستاره درخشان» در منطقه بودند. 
برای دشمن شگفت‌آور بود که رزمندگان اسلام عملیات ثامن‌الائمه را در تاریخ 1360/7/5 انجام دادند و آبادان را از محاصره درآوردند و در کمترین فرصت زمانی، یعنی سه ماه پس از آن آماده تهاجم گسترده دیگری به دشمن متجاوز باشند. در واقع، ایران از تجربیات خیلی خوب حضور نیروهای شهادت‌طلب مردمی در همه زمینه‌ها بهره گرفت و تجربیات یک ساله را در عملیات‌های بزرگ به کار گرفت و قدرت جدید نیروهای مردمی را در صحنه نبرد جلوه داد تا اینکه در تاریخ 1360/9/8 عملیاتی به نام «طریق‌القدس» انجام داد. این عملیات وضعیت و صحنه نبرد را به طور جدی برای دشمن متجاوز بعثی پیچیده کرد؛ به گونه‌ای  که تا مدت‌ها گیج بودند و نمی‌دانستند کجا ضربه کاری خوردند. البته در کنار این نیروها، نقش نیروهای منظم ارتش اعم از هوایی و زمینی جای خود را داشت و آنچه موجب شگفتی شد، نقش ایمان رزمندگان در ساعات اولیه نبرد بود که در دل دشمن ورود کردند و فرصت عکس‌العمل را از دشمن گرفتند. در عملیات طریق‌القدس، رزمندگان اسلام به رده‌های دوم و سوم دشمن در عمق همزمان با خط مقدم حمله کردند و حماسه ‌آفریدند و چنان ضربه‌ای را به دشمن وارد کردند که متجاوزان مدت‌ها در گیجی و منگی به سر می‌بردند، به گونه‌ای که فرصت‌ها از دشمن گرفته شد و دشمن اصلاً توان جابه‌جایی نیروهای عمقی خود را پیدا نکرد؛ یعنی زمین و زمان در تصرف رزمندگان اسلام قرار گرفت. افزون بر آن طرح‌های ضد پاتک هم انجام شد و امکانات و تجهیزات دشمن در عمق منهدم شد و فرصت خیلی خوبی برای نیروهای رزمنده در خط نبرد فراهم شد تا موقعیت خود را تثبیت و دائمی کنند. 
نویسنده کتاب «دو سال جنگ» با اشاره به امدادهای غیبی، مانند بارش باران در آن شب، به نتایج و دستاوردهای این عملیات اشاره می‌کند و در بخشی از کتاب خود می‌آورد: «از مسائل جالب دیگری که قوت و سرعت عمل برادران را می‌رساند، این مسئله است که با نفوذ در عمق دشمن توانستیم مقر تیپ 26 زرهی لشکر 5 عراق را تسخیر کنیم و فقط فرمانده این تیپ با 5 نفر همراهش توانستند فرار کنند و بقیه نابود شدند.» نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه تمام طرح‌های عملیات با موفقیت انجام شد، می‌آورد: «تا روز دوم عملیات کلیه هدف‌ها در محور شمالی کرخه تصرف شد و تنگه جذابه کاملا در اختیار نیروهای اسلام قرار گفت و در محور جنوبی شهرستان بستان آزاد شد. 650 کیلومتر مربع از اراضی میهن اسلامی آزادی گردید.» در این عملیات خسارات بسیاری به دشمن متجاوز وارد شد؛ به گونه‌ای که 180 تانک و نفربر و 200 خودرو، 4 فروند بالگرد و 13 فروند هواپیما را از دست داد و غنایم بسیاری هم نصیب رزمندگان اسلام شد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات